RVS deurbeslag

RVS deurbeslag
Een compleet assortiment aan RVS deurbeslag vindt u bij RVS Land

zondag 21 augustus 2011

Duurzaam ondernemen


Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Steeds vaker hoor je dat er van ondernemers en bedrijven wordt verwacht dat ze duurzaam ondernemen. Maar wat betekend dit voor de kleine ondernemer en wat kunnen we doen om in deze flow mee te gaan of zelfs een stapje voor te lopen.

Betekenis van duurzaamheid

Als je deze term op Google intikt dan kom je al snel tot de conclusie dat er nog steeds geen eenduidige betekenis is voor duurzaamheid.

Onderzoek toont aan dat er onduidelijkheid heerst onder consumenten over wat duurzaamheid betekent. 31% denkt bij duurzame producten en diensten in eerste instantie aan producten die langer meegaan; 16% verbindt duurzaamheid met producten die goed zijn voor het milieu. Ook associĆ«ren consumenten duurzaamheid met specifieke producten of diensten in negatieve zin. Dit zijn vaak in potentie milieubelastende of energievretende producten, zoals auto’s, elektrische apparaten of energie. Een andere associatie is met energie(verbruik) in het algemeen. De betekenis van duurzaam ondernemen is duidelijker voor consumenten; 28% geeft aan dat het gaat over bedrijven die milieubewust ondernemen, 8% heeft het over ondernemen met oog op de toekomst.

Kort samengevat

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of duurzaam ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P benadering.

Bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat het om het vinden van een balans tussen people, planet en profit. Vaak blijkt dat deze balans leidt tot betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving. Een groot deel van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Voor een derde van de consumenten is het zelfs al een zeer belangrijk aankoopcriterium.

Vooral vrouwen, oudere mensen en hoger opgeleiden vinden duurzaam ondernemen erg belangrijk. Consumenten vinden duurzaamheid van belang voor de meeste bedrijfstakken maar zijn vooral kritisch richting sectoren met potentieel milieubelastende activiteiten zoals energiebedrijven of de auto industrie. Bedrijfstakken zoals elektronica winkelketens, bouwmarkten en cosmetica verkeren in de ‘gevarenzone’ omdat consumenten het belang van duurzaam ondernemen groot achten voor deze branches, maar tegelijkertijd van mening zijn dat bedrijven in deze branches nog nauwelijks duurzaam werken.

Wat doen wij als RVS Land alvast om hier in mee te gaan?

  • Versturen van digitale offertes en facturen.
  • Wij scheiden onze afvalstromen in:
    • Plastic
    • Papier
    • Ijzer
    • RVS
    • Hout
    • Tuinafval
    • Chemisch afval
    • Restafval
  • Hergebruik van inpakmaterialen zoals dozen e.d.
  • Energiezuinige bedrijfswagens aangeschaft
  • Alle oude TL verlichting omgebouwd naar Hoofgrequent T5
  • Sponsoren van goede doelen, en millieuorganisaties.

Bronnen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappelijk_verantwoord_ondernemen
http://www.socialbusiness.eu/
http://www.movisie.nl/
http://www.dossierduurzaam.nl/
http://www.rvsland.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten